Stereotypy. Czyli co nam powie Ork

17:21



Ostatnio byłem świadkiem ciekawej sytuacji. Spotkała się grupa kilku osób. Wszyscy dość podobni, łysi tak, że wypolerowane glace raziły w oczy i oczywiście bicki rozmiarów małej krowy. W pięciu zajmowali miejsca tyle, co dwadzieścia przeciętnych facetów. Pili żubry, najtańsze piwo w lokalu. I tak sobie stali, wyglądając jak niedzielne spotkanie rodziny hulka, prawdopodobnie na kogoś czekając. W ułamku sekundy miałem wyrobione o nich zdanie, wiedziałem jak spędzają dzień i mógłbym śmiało stwierdzić jakie mają wykształcenie. Wszystko spoko, dopóki nie zaczęli rozmowy.
Wtedy stała się magia.

Oto przysłuchiwałem się bardzo inteligentnej i dowcipnej konwersacji na temat nowych przepisów dotyczących młodych kierowców. Rozsądne argumenty, obiektywne opinie i niezwykła uprzejmość wypowiedzi. "Przepraszam, że Ci przerwę, ale..." Coo? To większość osób "na poziomie" jakich znam, po prostu wtrąca swoje zdanie. Oczywiście powołując się na zasadę kontrastu, to, że owi osobnicy skojarzyli mi się na poczatku z reprezentacją wszystkiego co zacofane i prymitywne, wzmocniło efekt i wydali mi się bardziej inteligentni niż było to na prawdę. Ale nie przesadzam, z przyjemnością posłuchalibyście tej wymiany zdań i tylko dlatego, że nie chciałem zdradzić, że podsłuchuję, to nie parskałem śmiechem przy żartach. Niełatwo było się powstrzymać, a też nie tak łatwo mnie rozbawić.

Tak często szybko oceniamy. Ładna dziewczyna musi być głupia, a bogaty musi być snobem. Ktoś po zawodówce musi być tępy, a ten po studiach mądry. Jak często jest na odwrót... Gdy inteligentne dziewczyny są również śliczne i miłe. Gdy ktoś majętny dorobił się ciężką pracą i potrafi szanować pieniądze, bo pamięta jak to jest być biednym. Jak często znamy praktycznych i sprytnych "fizycznych", jak jesteśmy zależni od wiedzy mechanika, a widzimy pełno studentów tak beznadziejnie głupich, że ciężko uwierzyć, że potrafią się sami ubrać.
Osoby ciche w towarzystwie, często mają niesamowite rzeczy do powiedzenia, tylko na przykład nieśmiałość im to utrudnia. Te pewne siebie z drugiej strony, nie reprezentują sobą prawie żadnej wartości.

Ten krótki post ameryki nie odkrywa, ale to opisana wyżej sytuacja to dobre przypomnienie. Pamiętajcie, żeby wątpić w wyrobione z góry opinie, bo tak często okazują się mylne.


Photo credit: istolethetv / Foter.com / CC BY


You Might Also Like

0 komentarze